美人

LENSCULTURE



REVIEW


‘I feel like you have created a pseudo-noveau boudoir-style to your images. In other words, they don't have the sultry, misty and bedroom feel of the classic boudoir photos. Instead, there's something a little more punk and edgy about your approach. But the images still, in some way, feel like they are about exposing the “sexy” aspects of the woman. ‘

Bijin wa iwanedo kakure nashi, miyako no jōge katsu shitte.


It’s no secret : everyone knows what (a) beauty is.
(Japanese proverb)

01.

ABOUT THE PROJECT

Project Bijin is an art project by photographer Pieter De Vries.


Bijin is the Japanese word for both beautiful person and beautiful woman.


'Project Bijin' is a tribute to strength and beauty, body and soul and above all those things ... a tribute to both the power and the tenderness hidden in the eyes of women.


Shoots are ongoing so a lot more content to come !


Exhibition is set for March 24, 2023


No 'Project Bijin' without the collaboration and contribution of the women caputered in each shot. My eternal gratitude and huge respect to :


Jolien, Lani, Jenna, Axelle, Christall, Juliette, Tatum, Kalinka, Marlies, Anneleen, Philien, Bo and Emeline



Special thanks to Joke Van Praet for a fantastic job on styling and make-up.

02.

ARTISTIC STATEMENT OF THE PHOTOGRAPHER (in dutch)

Project Bijin is een kunstproject door fotograaf Pieter De Vries en kent zijn origine als onderdeel van het kunstcollectief ‘Bijin’ en de bijhorende expositie.


Bijin is het Japanse woord voor zowel ‘een mooi persoon’ als voor ‘een mooie vrouw’. Deze dubbele betekenis komt mooi terug in het Japanse spreekwoord : Het is geen geheim … iedereen weet wat een ‘bijin’ is. Waarmee ontegensprekelijk wordt geïmpliceerd dat schoonheid voor iedereen anders is. Hij of zij die het ziet … erkent het onmiddellijk voor zichzelf.


‘Project Bijin’ is in de eerste plaats een ode aan charisma en schoonheid, lichaam en ziel maar bovenal … een ode aan zowel de kracht als de tederheid zoals je die enkel kan terugvinden in de ogen van vrouwen.


Als fotograaf ben ik op zoek gegaan naar beelden die bovenstaande elementen bevatten. Te beginnen vanuit het vastleggen van een fysieke schoonheid in de meest brede zin van het woord, maar altijd opzoek naar de achterliggende uitstraling van de vrouwen voor de lens. Charisma, de X-factor, intensiteit, … soms gewoon ‘iets’ zonder dat er een exact woord op moet gekleefd worden. Niet alles moet gelabeld worden, tenslotte.


Maar zoals steeds geldt : ‘the truth lies in the eyes of the beholder’. Maar dat is net wat kunst zo mooi maakt … wat voor de ene overkomt als een blik vol vuur en kracht, lijkt voor de ander angst en tristesse. Wat fysieke schoonheid voor de ene is, is het niet voor de andere.


Eén ding hebben echter alle vrouwen waarmee ik heb samengewerkt gemeen : ze staan er ! Letterlijk als model (uiteraard) maar ook figuurlijk. Alle portretten brengen in de eerste plaats sterke vrouwen in beeld: onderneemsters, verpleegkundigen, alleenstaande moeders, studentes, … Elk met hun eigen verhaal, hun eigen ‘struggles’ maar absoluut met ook hun eigen overwinningen, verwezenlijkingen en ambities. Allemaal sterk genoeg om zich een stukje bloot te geven voor mij als fotograaf en voor u als publiek. En ook hier gaat ‘bloot geven’ gaat veel dieper dan het letterlijke … voor de aandachtige kijker dan toch.


Ik las recent een erg mooi statement neergeschreven door één van de modellen : "It's not about seducing men, it's about embracing womanhood !'. Dat het vrouwelijk lichaam bijna onlosmakelijk is verbonden met een bepaalde erotische geladenheid ligt voor de hand. Beelden maken die dit trachten te overstijgen, zonder het te ontkennen, was (is) een uitdaging. Die geladenheid mag er ook zijn, moet een kijker (ongeacht diens gender) ook kunnen voelen … maar die moet vooral voortvloeien uit de uitstraling van een portret. Blik, pose, licht, donker, lichaam, expressie, bedekt, naakt, … alle elementen samen maken dat een portret ‘binnenkomt’. Te veel of te weinig in een bepaalde richting en de magie, de aantrekkingskracht, is weg.


En dan de spreekwoordelijke olifant in de kamer … is het aan een mannelijke fotograaf om vrouwelijkheid in beeld te brengen ? Vervallen we dan niet voor de zoveelste keer in het zoveelste cliché ? En in alle eerlijkheid : ik heb er geen pasklaar antwoord op. Ik kan onmogelijk ontkennen dat ik als man naar beelden kijk, er moet dus wel een invloed zijn. Maar is die invloed er niet altijd, ongeacht het gender van de fotograaf ? Elke beeldenmaker is wie zij of hij is, met een rugzak aan ervaringen, meningen, opvoeding, … In welke mate ‘man zijn’ dus te veel in de weg staat om portretten te maken zoals eerder beschreven, laat ik aan u, de kijker.


In het verlengde van dit boeiende vraagstuk, heb ik besloten voor het selecteren van de uiteindelijke foto’s voor de expo en bijhorende uitgave, de samenwerking aan te gaan met 3 vrouwen die eerder ook voor de lens hun bijdrage aan het project brachten. Jolien, Kristina en Juliette hebben als curator de finale selectie gemaakt van de beelden die u te zien krijgt. Elk vanuit hun eigen visie en unieke kijk op de dingen. Elk op hun beurt weer gestuurd door persoonlijke smaak, achtergrond, ervaringen, … Alle 3 dus als vrouw, maar alle 3 ook als zo veel meer dan enkel maar vrouw.

03.

THE BOOK

'Project Bijin' (ISBN 9789085425281) was published as a book with a selection of more than 150 photo's in a limited edition of 50 copies.

04.

THE GALLERY

A selection of the photos published in the book titled 'PROJECT BIJIN'.